V tejto sekcii uvádzame inšpiračné články pre rôzne oblasti podnikového riadenia. Väčšina z nich bola zverejnená v odborných periodikách, ako sú Trend, Hospodárske noviny, Finančný manažment, Biatec a ďalšie, prípadne odzneli ako príspevky na konferenciách.
Séria článkov k Procesnému controllingu
(FINANČNÝ MANAŽMENT 2012 – 2013):
· Procesný controlling 5:
Aká strata je výhodná počas krízy, ak zvýšime náš potenciál?
Ak nás zasiahne kríza a klesajú nám tržby, zdá sa nám logické čo najviac znižovať náklady, aby sme sa vyhli strate. Nemusí to však byť vždy správne riešenie.
V nasledujúcich riadkoch zistíme, že počas krízy nie je potrebné dosiahnuť zisk za každú cenu, občas môže byť výhodnejšia strata, pokiaľ zlepšíme potenciál firmy a jej trhovú hodnotu. Controlling ale musí vedieť objektívne navrhnúť, ktoré náklady treba orezať a ktoré je výhodnejšie napriek strate zvýšiť.
Na stiahnutie (Procesný controlling 5.pdf)
· Procesný controlling 4:
Máme optimálne nastavené procesy?
Sprehľadnením nákladov firemných procesov urobíme prvý krok k optimálnym nákladom. V ďalšom kroku stojíme pred úlohou odhaliť, ktoré procesy fungujú ekonomicky efektívne a ktoré majú naopak neprimerané náklady bez adekvátnych prínosov. Článok ukazuje praktické riešenie pomocou jednotkových nákladov procesov.
Na stiahnutie (Procesný controlling 4.pdf)
· Procesný controlling 3:
Ako odhalíme neefektívne procesy?
Firemné procesy môžeme vnímať ako jednotlivé orgány a funkcie ľudského tela. U zdravého človeka fungujú orgány spoľahlivo a efektívne, umožňujú mu dosahovať požadované výkony a minimalizujú ohrozenia. Ako však v podniku zmeriame, či máme optimálne nastavené procesy?
Na stiahnutie (Procesný controlling 3.pdf)
· Procesný controlling 2:
Od nepresných réžií k adresným nákladom procesov
Správna výška nákladov je akýmsi „svätým grálom“, ktorý hľadajú takmer v každej firme. Ak má controlling slúžiť ako „strážca nákladov“, nevystačí s účtovnými nákladovými strediskami.
Článok približuje, ako je možné pomocou procesného controllingu preklenúť obmedzenia účtovníctva a priblížiť sa k odhaleniu optimálnej výšky nákladov.
Na stiahnutie (Procesný controlling 2.pdf)
· Procesný controlling 1:
Procesné riadenie i procesný controlling patria k náročnejším manažérskym nástrojom. Iba málo firiem na Slovensku ich naozaj efektívne využíva, hoci v súčasnom turbulentnom trhovom prostredí môžu priniesť zlepšenie výsledku hospodárenia a najmä podporiť dlhodobú úspešnosť firmy.
Príklad z praxe ukazuje, ako môže aktívne riadenie a controlling procesov znížiť náklady a zároveň zlepšiť spokojnosť našich zákazníkov.
Na stiahnutie (Procesný controlling 1.pdf)
EFEKTÍVNE HOSPODÁRENIE, FINANCIE, KALKULÁCIE A CONTROLLING
· Target Costing s využitím Activity Based Costing
Môže byť určitý produkt pri danej cene pre nás ziskový?
Target costing (cieľové kalkulácie) podporujú ekonomicky správne rozhodovanie najmä v oblasti produktového a zákazníckeho portfólia. Umožní vopred posudzovať ekonomický prínos nového produktu či zákazníka. Článok ukazuje, že metodika procesných kalkulácií s ABC je pre tento účel veľmi vhodným nástrojom, nakoľko dynamicky stanovuje korektné kalkulácie, ale dáva rýchlu odozvu na variantné návrhy zlepšení procesov vo vzťahu k nákladovej cene nového produktu.
Na stiahnutie (Target Costing s ABC.pdf)
· Zákaznícka orientácia s meraním ekonomickej efektívnosti
Zákaznícka orientácia sa stáva už aj na Slovensku samozrejmosťou, najmä v podnikoch, ktoré to myslia s dlhodobou úspešnosťou vážne. Po jej úspešnom zavedení sa primárne zvyšuje pocit spokojnosti zákazníkov, sekundárne sa mení „nastavenie firemného organizmu“.
Heslo zákazníckej orientácie – všetko pre zákazníka, však môže naraziť na tvrdú realitu. Individuálne požiadavky zákazníka, najmä ak ich správne nezohľadníme v našej cene a v obchodných podmienkach, môžu poškodiť našu ekonomiku.
Článok ukazuje najvhodnejšie riešenie, ako skĺbiť spokojnosť zákazníka s naším hospodárskym výsledkom.
Na stiahnutie (Zákaznícka orient-ABC.pdf)
· Začnime merať ekonomickú efektívnosť procesov
Ako systematicky monitorovať ekonomickú efektívnosť procesov a činností?
Procesné riadenie bez merania ekonomickej efektívnosti neumožní plne využiť jeho potenciál. Každé zlepšovanie skôr či neskôr narazí na potrebu znižovania nákladov. Článok vysvetľuje, ako prejsť od šetrenia k riadeniu ekonomickej efektívnosti procesov
Na stiahnutie (Meranie efekt.procesov.pdf)
· Ako zvýšiť zisk z predaja
Určite je Vám známa situácia, keď firma šetrí vo výrobe každú korunu a zlepšuje efektívnosť o desatiny percent a následne v predaji lietajú zľavy o percentá až desiatky percent. Na podporu predaja a na reklamu sú vynakladané milióny, v pohľadávkach sú viazané ďalšie desiatky a stovky miliónov korún. Dokáže takýto predaj naozaj účelne speňažiť to, čo sa vyrobilo, alebo v ňom peniaze zbytočne miznú?
Na stiahnutie (Zisk z predaja.pdf)
· Predpoklady úspešného zavedenia Activity Based Costing
Metodika Activity Based Costing môže byť prínosom pri sprehľadnení nákladov procesov, alebo pri adresných kalkuláciách produktov. Pri jej implementácii však hrozia niektoré úskalia, o ktorých pojednáva tento článok
Na stiahnutie (Predpoklady zavedenia ABC.pdf)
· Skryté rezervy pod drobnohľadom
Komplexnejší článok o skúsenostiach s využívaním ABC pri odhaľovaní skrytých rezerv vo firmách, uverejnený v Business-to-Business
Na stiahnutie (Skryte rezervy-ABC.pdf)
· Kedy pomôže Activity Based Costing firme?
Ako ovplyvní firemná zmenová energia úspešnosť zavedenia projektu (napr. ABC)
Netradične poňatý článok, ktorý prirovnáva firmu k živým organizmom a na tomto základe upozorňuje na dôležitý, i keď často prehliadaný faktor úspešnosti projektu
Na stiahnutie (Kedy pomôže ABC firme.pdf)
· Meranie prínosov zákazníckej orientácie
Šetriť na zákazníkoch, alebo do nich investovať?
Zákaznícka orientácia by nemala byť iba heslom, ale účinným nástrojom na dosahovanie dlhodobých cieľov, ku ktorým jednoznačne patrí zisk a rentabilita. Článok hľadá riešenie častého problému, keď treba plniť dynamické požiadavky zákazníkov a zároveň mať náklady pod kontrolou
Na stiahnutie (Ziskový alebo stratový zákazník.pdf)
· Zvýšené náklady na energie pribrzdili investície, alebo všetko je inak?!?
Nízky hospodársky výsledok a rast nákladov sa často akceptuje ako argument obmedzenia investícií v podniku. Na druhej strane, práve zastarané technológie, alebo zle nastavené procesy môžu byť hlavnou príčinou nedobrého hospodárskeho výsledku a straty trhových pozícií.
Riešeniu sa venuje tento článok
Na stiahnutie (Náklady pribrzdili investície.pdf)
MANAŽMENT
· Krízový manažment a fázy krízového procesu
Krízový manažment vo všeobecnosti nenastupuje až v stave akútnej krízy podniku. Už v prosperujúcom podniku treba myslieť na to, ako predchádzať možným krízam v budúcnosti. Článok vysvetľuje, že aj z nákladového pohľadu je výhodnejšie systémovo sledovať indikátory, ktoré môžu varovať pred budúcou krízou a znížiť tak náklady na jej prekonanie
Na stiahnutie (Fázy krízového procesu)